کد مطلب:253567 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:383

اصحاب و شاگردان امام هادی
آقای سید باقر شریف قرشی 178 نفر از شاگردان و اصحاب امام هادی علیه السلام را نام می برد كه به طور مستقیم از آن بزرگوار حدیث نقل كرده اند. مانند:

1- ابراهیم بن اسحاق

2 - ابراهیم بن مهزیار

3- احمد بن اسحاق اشعری قمی

4- احمد بن أبی عبدالله برقی

5- احمد بن حمزه

6- ایوب بن نوح

7- حسین بن امید بصری

8- حفص مروزی

9- خیران خادم

10- ریان بن صلت

11- صالح بن محمد همدانی

12- علی بن حسن فضال

13- فضل بن شاذان نیشابوری

14- كافور خادم

15- محمد بن علی بن مهزیار

16- نضر بن محمد همدانی

17- یعقوب بن زید. [1] .

اكنون به شرح كوتاهی درباره ی زندگی برخی از اصحاب برجسته ی



[ صفحه 200]



آن حضرت اشاره می شود:

عبدالعظیم حسنی؛ این بزرگوار از نواده های امام مجتبی علیه السلام است.

او در محضر امام هادی علیه السلام منزلتی بزرگ داشت كه امام به ابوحماد رازی فرمود: ای حماد! اگر در شهر و محل سكونت خویش (شهر ری) در مسائل دینی به مشكلی برخورد كردی، از عبدالعظیم بپرس و سلام مرا به او برسان.

روزی عبدالعظیم به محضر امام هادی علیه السلام رسید. حضرت به او فرمود: آفرین بر تو باد ای ابوالقاسم تو حقیقتا ولی و دوست ما هستی؛ «مرحبا بك یا أباالقاسم! أنت ولینا حقا».

آنگاه عبدالعظیم خلاصه ای از اعتقادات خود را نسبت به مبدأ و معاد و عدل الهی و امامت و نبوت بیان كرد و نام همه ی ائمه اطهار علیهم السلام را ذكر كرد و پس از نام حضرت جواد علیه السلام عرض كرد: اكنون شما امام من هستید. سپس از فروع دین سخن گفت.

در این هنگام امام علیه السلام به او فرمود: «یا أباالقاسم! هذا و الله دینی و دین الذی ارتضاه لعباده، فاثبت علیه ثبتك الله بالقول الثابت فی الحیوة الدنیا و الآخرة»؛ ای ابوالقاسم، سوگند به خدا! این همان دین من و دین كسانی است كه خداوند آن را برای بندگانش پذیرفته است. بر آن استوار باش، خداوند تو را به سخن استوار در دنیا و آخرت ثابت قدم فرماید. [2] .



[ صفحه 201]



در عظمت عبدالعظیم همین بس كه امام هادی علیه السلام فرمود: زیارت ایشان ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را دارد.

عبدالعظیم حسنی به دستور امام هادی علیه السلام برای حفظ جان خود از ناحیه ی متوكل از شهر سامرا بیرون رفت و به صورت پیك (پستچی) از راه طبرستان (مازندران) به شهر ری آمد و در آنجا اقامت گزید. [3] .

19- ابن سكیت؛ یعقوب بن اسحاق معروف به ابن سكیت اهوازی از علمای محقق و ادیبان نامی شیعه است. او در علم لغت، شعر، منطق، فلسفه و ادبیات سرآمد دانشمندان عصر خود بود و كتاب های مختلفی نیز نوشته است. مورخان 23 كتاب او را نام برده اند. [4] .

متوكل ابن سكیت را مجبور كرد كه به دو پسرش معتز و مؤید درس بدهد. روزی متوكل از او پرسید: دو پسر من نزد تو محبوب تر است یا حسن و حسین علیه السلام؟

ابن سكیت گفت: به خدا قسم! قنبر، خادم حضرت علی علیه السلام، نزد من بهتر از تو و دو فرزندت است؛ «و الله! ان قنبرا، خادم علی بن أبی طالب علیه السلام خیر منك و من ابنیك»

متوكل بسیار عصبانی شد و دستور داد زبانش را از پشت سرش بیرون آوردند و بدین سان شهید شد و به دیار باقی شتافت. [5] .

20- عثمان بن سعید؛ وی همان كسی است كه پس از شهادت امام عسكری نخستین نایب خاص امام زمان علیه السلام در غیبت صغرا بود و از سال



[ صفحه 202]



260 تا سال 300 (چهل سال) مقام نیابت را بر عهده داشت و در سال 300 از دنیا رفت و پس از او، مقام نیابت به پسرش محمد بن عثمان رسید.

عثمان بن سعید و پسرش مورد تأیید كامل امام حسن عسكری علیه السلام بود، به گونه ای كه به احمد بن اسحاق فرمود: «فاسمع لهما و أطعهما، فهما الثقتان المأمونان»؛ به سخن آنان گوش فراده و از آنان پیروی كن. آنان دو، امین و مورد اطمینان هستند. [6] .

21- أبوهاشم جعفری؛ از نوادگان جعفر طیار فردی مورد وثوق و صاحب منزلت بزرگی بود. او از زمان حضرت رضا علیه السلام تا امام زمان علیه السلام را درك كرده و از همه ی آنان روایت كرده است. سید بن طاووس او را از وكلای امامان شمرده است. ابوهاشم جعفری اشعاری نیكو در مناقب ائمه علیهم السلام سروده و معجزات زیادی از امام هادی علیه السلام مشاهده كرد. [7] .


[1] زندگاني امام هادي عليه السلام، ص 207.

[2] بحار، ج 3، ص 268.

[3] سيره ي چهارده معصوم، ص 844.

[4] وفيات الاعيان، ج 5، ص 442.

[5] بحار، ج 50، ص 164.

[6] بحار،ج 51، ص 344.

[7] منتهي الامال، ج 2، ص 446.